Meer informatie ... Boek een call
Wat zijn de grootste “Branding fouten” en hoe kun jij deze voorkomen

Hi there!

Kan je het geloven, het is alweer 2020! Wat gaat de tijd toch snel!

Afgelopen week zat ik in een prachtig restaurant te wachten op een klant en terwijl ik aan het wachten was, had ik een aantal realisatiemomentjes. Ik besefte wat een prachtig jaar 2019 is geweest. Het was een jaar vol nieuwe inzichten en bijzondere leermomenten. Als branding expert ontmoet ik veel ondernemers en hun bijbehorende merken. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan branding en het positief neerzetten van een merk in de markt, maar toch merk ik dat er nog steeds veel “branding mistakes” worden gemaakt. Deze branding mistakes worden zowel door beginnende als ervaren ondernemers gemaakt. Er zijn drie branding mistakes die vaak terugkomen bij verschillende ondernemers. Dit is absoluut niet erg, maar het is wel zonde. Het is zonde, omdat deze fouten je uiteindelijk heel veel geld zullen kosten.

Wanneer je de term “branding” hoort, denk je waarschijnlijk aan een logo, kleuren of een bedrijfsnaam. Maar branding is zo veel meer dan alleen die drie factoren. Een logo, een kleur en een bedrijfsnaam zijn uitingen van jouw merk (brand), maar jouw merk zelf bestaat uit veel meer elementen. Zie jouw merk als een groot orkest, waarvan jij de dirigent bent. Jij hebt de touwtjes in handen en jij bepaalt de melodie van de ontwikkeling van jouw merk. Om jou meer inzicht te geven in hoe jij jouw merk het beste kunt dirigeren, zoals een dirigent zal doen bij zijn orkest, heb ik een lijst gemaakt van de meest voorkomende branding mistakes. Tegelijkertijd leg ik je graag uit hoe je deze kunt voorkomen.

1. Aantrekkelijk willen zijn voor iedereen.
Je kent vast wel de uitspraak: “Je kunt niet voor iedereen aantrekkelijk zijn”. Laten we eerlijk zijn, je wilt vast ook niet met iedereen op date. In business werkt het ongeveer hetzelfde. Afhankelijk van jouw product of dienst is het aanhouden van een afgebakende doelgroep heel belangrijk. Het is haast een onmogelijke taak om een meeslepend marketingplan uit te rollen dat iedereen zal aanspreken. Daarnaast moet je je afvragen, wil je wel iedereen aanspreken? Heeft dat een toegevoegde waarde voor jou? Het antwoord is kort en krachtig: Nee.

Doe het jezelf daarom ook niet aan. Zolang je nog geen mega marketingbudget hebt, is het te adviseren jouw doelgroep af te bakenen en enkel te investeren in die doelgroep. Dat wil niet zeggen dat mensen die buiten deze doelgroep vallen geen klant mogen en kunnen worden, maar richt je initieel op jouw doelgroep. Durf keuzes te maken en jouw eigen identiteit te creëren.

2. Geen duidelijke boodschap, blurred lines.
Herken je dit: je staat op een netwerkborrel of een ander business-gerelateerd event en je moet jezelf voorstellen en vertellen wat je doet. Hoogstwaarschijnlijk vertel je waar je woont, hoe je man of vrouw heet en daarna vertel je in het kort nog even wat je doet. Je vertelt dit waarschijnlijk in beschrijvende taal. Enkele voorbeelden: “Ik ben tekstschrijver”, “Ik heb een winkel” of “Ik ben boekhouder”. Je gaat er vanuit dat als je zegt, “Ik ben tekstschrijver”, dat mensen snappen dat jij teksten schrijft. Maar eigenlijk willen we dat helemaal niet horen of zien op een website. We willen weten hoe jouw product of dienst ons kan helpen. Binnen een fractie van een seconde bepalen mensen, jouw potentiële klanten, of ze met jou in gesprek willen gaan over een eventuele samenwerking. Zorg er daarom voor dat je communiceert vanuit het verlangen en de wensen van een klant en niet vanuit de beschrijvende taal.

3. Visueel niet herkenbaar zijn (iets met 13 in een dozijn).
We zijn allemaal visuele wezens. Op basis van de eerste visuele indruk bepalen we vaak of we wegklikken, doorlopen of het blogbericht wel of niet lezen. Een eerste indruk maken we maar één keer. Onderscheidend zijn als merk kun je op verschillende manieren bereiken. Het visuele aspect is vaak het eerste wat mensen van jouw Brand zien. Consistent en herkenbaar in beeld zijn is vandaag de dag cruciaal vanwege een overkill aan prikkels. Zorg er dus voor dat je altijd herkenbaar merkmateriaal gebruikt. Als ik “rood” zeg, aan welke merken moet jij dan denken? Ik ben er van overtuigd dat één of meer van de volgende merken door jouw hoofd zullen schieten: Hema, Netflix, Coca Cola en Ferrari. Dit is hoe ons brein merken associeert: door middel van kleurgebruik, vormen en afbeeldingen. Zorg dat je authentiek bent. Je wilt namelijk niet een kopie van een kopie zijn. Probeer eigen foto’s te gebruiken en voorkom het gebruik van een Stockfoto of Stocklogo. Durf te investeren in jouw merk! Een goede visuele identiteit is herkenbaar, merkwaardig en zal je uiteindelijk geld opleveren.

Heb ik je ergens getriggerd? Ga vandaag nog aan de slag met jouw Brand!
Bekijk mijn gratis Masterclass “Van Bedrijf naar Household Name” of boek alvast jouw vrijblijvende “Brand Discovery Call”.

Creatieve groet,

Yoany

oktober 10, 2019

Geschreven door: Yoany Brandon Bravo 

Volg ons op:

Share This
Start vandaag met je merk!
Plan nu een Brand Discovery call
En ontdek in 30 minuten wat de volgende stap is voor jouw merk!
Ja ik wil een Discovery call
Start vandaag met je merk!
Van onbekend bedrijf naar
Een stap voor stap gids om een merk met impact te bouwen.
Household name
Ja ik wil de gratis gids
100% privacy, ik zal je niet spammen