Meer informatie ... Boek een call
De kunst van digitale verleiding en hoe jij meer winst kunt behalen uit jouw “Brand”

Verleiding… Elke dag worden we verleid. Door onszelf: “Ja, dit taartje heb je absoluut verdiend”. Door de mensen om ons heen en door alle ‘merken’ die dagelijks onze aandacht vragen. Wist je dat een gemiddeld persoon dagelijks wordt blootgesteld aan meer dan 2.000 reclame-uitingen? En wij ons maar afvragen waarom we zo moe en overprikkeld zijn…

We leven niet alleen in het tijdperk van “Game of Thrones”, maar zeker ook in het tijdperk van “Game of Brands”. Net zoals we langzaam resistent worden voor antibiotica, worden we dat op den duur ook voor commerciële uitingen. We geloven niet meer alles wat we zien en lezen.

Dat vraagt om een andere aanpak. Sales doen wordt weer leuk! Het gaat namelijk niet meer enkel om de snelle ‘marketingtrucjes’ en angsttechnieken. De klant staat weer centraal. We mogen weer ‘verleiden’, maar dan wel op een oprechte manier.

Ik ga ervan uit dat je in het echt leuk genoeg bent om jouw potentiële klanten te enthousiasmeren voor jouw product of dienst. Digitaal kan dit nog weleens een uitdaging zijn. We weten vaak niet wie er op onze website kijkt, wie door ons socialmedia-account scrolt en waar deze mensen vandaan komen.

Wist jij dat een gemiddelde klant tussen de vier en zes interacties nodig heeft met een merk voordat hij of zij over gaat tot actie? De kunst is dus om precies te weten hoe en vooral wanneer iemand wat voorgeschoteld moet krijgen. Wat ik bedoel, is het volgende: Als je uit eten gaat in een restaurant, wil je ook niet direct een toetje geserveerd krijgen. (Alhoewel…) Je wilt eerst een drankje, daarna mogelijk een voorgerecht, dan pas het hoofdgerecht en als afsluiter een toetje. Enfin, je snapt wat ik bedoel. Om meer winst te kunnen behalen, dus meer producten te kunnen verkopen en vaker een JA op een offerte te krijgen, is het van belang om te begrijpen in welk stadium van de “customer journey” jouw potentiële klant zich bevindt.

De meeste klanten, afhankelijk van de urgentie en prijs van het product, doorlopen bepaalde fases. Om meer winst te behalen uit jouw digitale brand kun je inspelen op deze verschillende fases door middel van het inzetten van content op de juiste momenten.

In de eerste fase is de klant op zoek naar informatie: “Hoe kan jouw product of dienst mij helpen?”. De klant is op zoek naar herkenning, het aha-moment. Het is daarom van groot belang dat het digitaal direct duidelijk is wat jouw bedrijf precies doet en hoe het de potentiële klant kan dienen. Potentiële websitebezoekers bepalen binnen een fractie van een seconde of jouw bedrijf aansluit op hun wensen.

Als de klant het gevoel heeft gekregen op de juiste plek te zijn, gaat deze zich pas verder oriënteren. Wat bied je daadwerkelijk aan, wat kan iemand verwachten? Dit is een goed moment om iemand een gratis weggever aan te bieden. Bijvoorbeeld een whitepaper, E-book of een videoserie. In deze fase wil je vooral waarde geven. You still want to serve, not sell!

In fase drie is een potentiële klant al een stuk warmer, maar nog niet helemaal bereid om iets te kopen. In deze fase is het een goed idee om echte klantreviews te delen: echte ervaringen van klanten. Deze wegen namelijk ontzettend zwaar in het beslissingsproces. Het wekt vertrouwen en draagt bij aan de expertstatus van jouw merk.

In fase vier is iemand bereid om te kopen. Dit is het moment om eventuele bezwaren weg te nemen en met jouw communicatie in te spelen op het verlangen en de gewenste resultaten van de klant. De klant zal zich mogelijk ook afvragen waarom hij of zij voor jou moet kiezen in plaats van een andere aanbieder.

Het is belangrijk om de customer journey goed te begrijpen. Natuurlijk is niet elke customer journey hetzelfde. Goedkoper geprijsde producten of diensten hebben een kortere customer journey. Producten waar de urgentie hoog is, bijvoorbeeld voeding, hebben ook vaak een kortere customer journey. Over het algemeen kun je echter uitgaan van een customer journey waarbij vier tot zes interacties nodig zijn om over te gaan tot actie.

Have fun serving!

Creatieve groet,

Yoany

 

oktober 31, 2019

Geschreven door: Yoany Brandon Bravo 

Volg ons op:

Share This
Start vandaag met je merk!
Plan nu een Brand Discovery call
En ontdek in 30 minuten wat de volgende stap is voor jouw merk!
Ja ik wil een Discovery call
Start vandaag met je merk!
Van onbekend bedrijf naar
Een stap voor stap gids om een merk met impact te bouwen.
Household name
Ja ik wil de gratis gids
100% privacy, ik zal je niet spammen